Service & Garanti-information

BRL Electronics samarbetar med Sveriges ledande serviceverkstäder och leverantörer - det gör att vi kan hålla en hög servicenivå till dig som kund.
Vi har alltid målsättning att hålla så korta servicetider som möjligt.

Det är viktigt att du felsöker varan innan du skapar ditt service-/garantiärende. Om du behöver hjälp med felsökning är du mer än välkommen att kontakta oss!

Hur skapar jag ett serviceärende?
För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver du skapa ett serviceärende, du gör detta i länken längst ner på denna sida. När du skapar ditt ärende, skriv ner de steg du gjort för att försäkra dig om att varan inte fungerar inte som den ska.

När ditt serviceärende är skapat, så kommer vi att upprätta kontakt med den verkstad som kommer att hantera ditt service-/garantiärende. En fraktsedel kommer därefter att skickas till dig via mejl, som du sedan skriver ut och sätter på emballaget. Du kan själva ordna frakten och då rekommenderar vi att använda Företagsfrakt. Allra smidigast är det att du löser frakten via oss. Detta ser även till att produkten kommer fram till verkstaden som den ska. Viktigt är att ditt garanti- och ärendekvitto är bifogat. Om dessa handlingar saknas, kan du bli debiterad för undersökningsavgift.

Hur lång är hanteringstiden?
Hanteringstiden för ett garanti-/serviceärende varierar beroende på problemets omfattning och eventuell väntetid på reservdelar. Ett normalt ärende beräknas ta 2-4 veckor. Under semesterperioder kan hanteringstiden på ett garanti-/serviceärende vara längre. Oavsett, så gör vi alltid vårt yttersta för att kunna behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Kan jag kontakta verkstaden direkt?
Om du skulle behöva prata med service eller support har du ofta möjlighet att kontakta våra samarbetspartners direkt.
Det ger dig som kund fördelen att få prata direkt med en expert på just det aktuella märket eller produkten. Dessa serviceexperter kan ofta avgöra direkt om den behövs skickas in eller om det är någonting du själv kan åtgärda.

Jag har köpt en vara i en BRL-butik, kan jag använda formuläret på sidan?
Om du har köpt produkter via våra butiker, så behöver du kontakta den butiken köptes gjordes i. Detta är någonting som sparar tid för dig som kund och hjälper oss att hålla servicetiden kort.

Skydda din produkt under transporten
Då du som kund står för transportrisken rekommenderar vi dig att emballera produkten väl så att den kommer fram till oss i ett oförändrat skick. Vi ser helst att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som den ankom i eller likvärdigt så att produkten är skyddad under transporten. Packa in produkterna i något mjukt som dämpar stötar. Lägg dem i en hård kartong som skyddar dem från att klämmas. Skydda utstickande detaljer och ta hänsyn till föremålets känslighet, vikt och form. Fyll ditt paket med stötdämpande material så undviker du att det sjunker ihop om det hamnar under tyngre gods.


Undersökningskostnad
Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel. När det t. ex. gäller ett handhavande fel såsom felinställd vara täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt. Det är därför viktigt att du följer de anvisningar som finns angivna i produktens bruksanvisning för att undvika att bli debiterad en undersökningsavgift. I det fall produkten inte är drabbad av ett garantifel, utan är ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet eller om man ej kan hitta något fel på produkten), skickas produkten tillbaka till dig. Serviceverkstaden har då rätten att debitera dig för undersökningskostnaden (runt 500-700:-), samt frakt och hanteringsavgifter.


Ditt ärendekvitto och kvitto på köpet ska skickas med i paketet.

För att skapa ett serviceärende följer du länken nedan och fyller i alla uppgifter.


Klicka här för att skapa ett serviceärende

Logga in