Köpvillkor
KÖPVILLKOR

Betalning

Vi vill att du alltid ska känna dig trygg när du väljer att handla hos oss. Vi har därför valt att erbjuda endast beprövade och säkra betalningsalternativ.

Följande betalningsalternativ är möjliga att välja:

  • Betalning med kort

    I samarbete med DebiTech erbjuder BRL Electronics en säker lösning för hantering av betalning med kontokort eller betalkort knutna till VISA eller MasterCard.

  • Betalning mot postförskott

    Du betalar på ditt utlämningsställe när du hämtar ut ditt paket. Detta fungerar endast på paket under 20kg.

  • Delbetalning - Klarna

    Du har möjlighet att dela upp din betalning på 3, 6, 12 månader eller 24 månader.

  • Faktura, Klarna - 14 dagar

    Du får hem en faktura till din adress och betalar den inom 14 dagar.

  • Direktbetalning via bank

    Du loggar in via din bank och betalningen blir genomförd direkt.

 

Vid betalning mot faktura och delbetalning, skickas alltid paketet till folkbokföringsadressen. Detta för att undvika bedrägerier. Alt  "Köp nu, betala sen"-kampanjer.

Ibland erbjuder vi en förlängd betaltid i form av "Köp nu, betala sen"-kampanjer. Detta betalsätt gäller bara vid vissa kampanjer.

Väljer du att handla via en sådan kampanj skapar du i och med det ett konto hos Klarna AB. Om du väljer att handla för mer än 1 500 kr skickar Klarna AB ett kontoavtal hem till dig. Kontrollera att uppgifterna stämmer. Uppgifterna lagras inte av BRL Electronics.

När du handlar via en "Köp nu, betala sen"-kampanj är det Klarna AB som skickar fakturan. Sista betalningsdag framgår enligt kampanjtexten för det betalningsalternativet som du har valt.

Genom vårt samarbete med Klarna AB  erbjuder vi dig möjligheten att betala med faktura. Klarna genomför en kreditbedömning, och vid godkänd kredit överlåts fordran avseende köpet på Klarna som därefter ansvarar för avisering och betalningsmottagning. Klarna pantsätter i detta skede nämnda fordran hos Nordea Finans Sverige AB.

 

Betalning med kort
I samarbete med DebiTech erbjuder BRL Electronics en säker lösning för hantering av betalning med kontokort eller betalkort knutna till VISA eller MasterCard. Kortnumren hanteras med 3D secure för högsta möjliga säkerhet.

Det är inte möjligt att betala med kort som är utställda av utländsk bank. När du väljer att betala med kort så behöver du ange kortnumret, kortets giltighetstid samt CVC-koden som du hittar på baksidan.

Observera vid köp av produkter med total fraktvikt över 20kg krävs betalning i form av kortbetalning, direktbetalning eller delbetalning. Detta eftersom vårt logistiksystem ej klarar av postförskott på pall.

 

Kontantbetalning mot Postförskott/Efterkrav
Betalning mot Postförskott/Efterkrav sker när paketet hämtas ut på det valda utlämningsstället. Postförskott/Efterkrav betalas kontant alternativt med betalkort. Paketdistributörens avgift på 45 kr (SEK) tas ut i samband med betalning mot Postförskott/Efterkrav och återbetalas ej vid eventuell retur.

BRL Electronics ansvarar inte för insända pengar, checkar och dylikt.



Priser
Samtliga priser på BRL.se visas inklusive moms.
Vi reserverar oss för prisändringar och eventuella prisfel. Endast omständigheter som vi inte kan råda över, t.ex. momshöjningar och valutaförändringar, kan få oss att höja priset. Alla cirka priser är leverantörens rekommenderade pris.


Byte/Ångerrätt
Som kund hos BRL Electronics har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det datum du mottagit produkten
För att få returnera en vara måste produkten och produktförpackningen vara i oförändrat skick (som när du köpte den). Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Returrätten/ångerrätten gäller inte specialbeställda varor som inte finns i vårt ordinarie sortiment. Den gäller inte heller tillklippta produkter som t.ex. kablar och tyger på löpmeter eller specialbyggda produkter som baslådor anpassade efter en specifik bil.
Vid retur av delar i ett paket där priset är rabatterat betalar kunden ordinarie pris för den enskilda produkten som behålls i kundens ägo.

BRL Electronics förbehåller sig rätten att göra avdrag på återbetalningen om en produkt returneras till oss och är skadad. Avdraget baseras på hur skadad produkten är(vanligtvis mellan 15-25%).

En retur/byte av produkt görs genom att logga in med ditt användarnamn och lösenord och fylla i uppgifterna under rubriken retur på "Din Sida". Dina användaruppgifter är automatiskt ifyllda och du kan även se status på tidigare returer.

Vid ångerköp, sker återbetalning av varans pris när returen återkommit till oss. Kunden svarar för frakten vid byte/ångerköp. Returen SKALL skickas som Posten Företagspaket 16.00 alternativt brev.
Försändelser som är skickade med postpaket, rekommenderat brev kan ej hämtas ut och kommer gå i retur till kunden. BRL Electronics ansvarar ej för de uppkomna kostnader om kund/avsändare skickat på annat sätt än vad som beskrivs i dessa villkor.

Vid byte registrerar du bytet via ”Din Sida”. Är beloppet på den nya produkten högre skickas bytet som postförskott. Du som kund får då betala mellanskillnaden, frakten samt postförskottsavgiften.
Vid byte till vara med lägre pris återbetalas mellanskillnaden exklusive frakten till ditt konto när produkten är godkänd för att föras in till vårt lager.

Kvitto måste alltid följa med vid retur.

Returen skickas som Posten Företagspaket 16.00 till nedanstående adress:
BRL Örebro
Adolfsbergsvägen 14
70227 Örebro


Service/Garanti
BRL Electronics erbjuder 2 års garanti på vårt sortiment. (undantag iPod & telefoni, där gäller 1 års garanti & batterier där 6 månader gäller)
Garanti gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller övrig modifikation av produkten.

För att en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller leverantörens auktoriserade verkstad undersöka din produkt. I det fall produkten inte är drabbad av ett garantifel, utan ett så kallat handhavande fel(inkluderar felaktiskt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), skickas produkten tillbaka till dig. Serviceverkstaden har då rätten att debitera dig för undersökningskostnaden, samt frakt och hanteringsavgifter.

Vi använder oss av auktoriserade serviceverkstäder utvalda av BRL Electronics och dess leverantörer.

Vissa verkstäder förbehåller sig rätten att ta ut en såkallad undersöknings kostad.
Detta gäller i de fall såsom det anses vara handhavandesfel(t.ex vårdslöshet eller felinställd produkt).
Avgiften kan variera och avser att täcka serviceverkstadens omkostnader i ärendet.

Se mer gällande de specifika verkstäderna under fliken Service

Har du ytterligare frågor gällande service är du välkommen att kontakta oss på service@brl.se


Reklamationer
För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket.
 
Om något är felaktigt med din produkt vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. En reklamation av produkt kan du göra genom att logga in med ditt användarnamn och lösenord och fylla i uppgifterna under rubriken reklamation på "din sida". Dina användaruppgifter är automatiskt ifyllda och du kan se status på tidigare reklamationer.

För att vi ska godkänna reklamationen: Reklamation måste alltid göras, skicka inte bara tillbaka produkten.

Felplock; Om fel produkt har skickats från oss, skickar vi ut rätt produkt, den felaktiga produkten skall återsändas till oss. Glöm inte att ange i reklamationen vilken produkt du fått istället.
Produkt saknas; Efter kontroll skickas den saknade varan ut till dig.
Trasig/defekt; Vid trasig produkt skall den returneras till oss. Är produkten trasig pågrund av fraktskada skall detta reklameras till Posten.
Annan orsak; Om orsaken är en annan, måste det anges vad orsaken är.

Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera, om en produkt köps i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren. Vid eventuella tvister angående reklamationer följer vi Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.



Ändra/avbeställa order
Du kan INTE själv ändra eller avbeställa din order på Din sida. Vi ändrar och avbeställer order i den mån det är möjligt. Du kan ändra eller avbeställa din order genom att kontakta oss via telefon eller mail. Vid mail märk tydligt med ÄNDRA, alternativt AVBESTÄLL för att vi skall tydligt se detta.
När din order är utskriven på lagret har vi dessvärre ingen möjlighet att ändra/avbeställa din order. Då hanteras det enligt rutinerna för Retur/Ånger.


Öppettider
Kundtjänst(telefon): 09.30-16.30
Butiker: Se fliken Butiker genom att Klicka här.



Outlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt och administrationskostnader. Du kommer att bli debiterad med minimiavgift 395:- vid outlösta paket. Denna avgift skickas som faktura.
Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Denna tid går att förlänga vid kontakt med vår kundservice minst 3 dagar före paketet returneras till oss.


Fraktpriser
Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av beställningen då det framgår vilken fraktklass din vara skickas som. Våra fraktavgifter baseras på orderns vikt och delas upp i klasser 1-6 där lättaste (klass 1)paketet kostar 69:- och (klass) pall kostar 399 . För gods som levereras på pall (TV, hifi-högtalare,baslådor etc.) debiteras 399 kr.
Vid leverans mot postförskott tillkommer postens avgift för detta, f.n. 45 kr.
Ibland erbjuder vi fraktfria kampanjer, detta inkluderar i regel inte Hempaket eller Pall.


Leverans
Alla våra leveranser inom Sverige skickas med Posten Logistik.
Normalt har du ditt paket inom 1-4 arbetsdagar beroende på lagerstatus.
Vid större kampanjer kan det ta något längre tid.
Order gjord på BRL.se kan ej hämtas ut i butik.

I orderbekräftelsen får du en automatiskt beräknad leveranstid, alternativt i separat mail vid eventuella avvikelser.
Du har vid avvikelse från den beräknade leveranstiden givetvis möjlighet att ändra din beställning, alternativt avstå från denna.
När leveransbekräftelse mailet är skickat anses du godkänt leveranstiden och har därefter inte möjlighet att ändra eller avstå från din beställning.

Om din beställda produkt är slut i lager förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig produkt. Detta gäller exempelvis tillbehör såsom kablage m.m.
Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.

För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket.
Upptäcker du att paketet är skadat när du hämtar det på Posten, anmäl det genast till Posten. Om du senare upptäcker en skada när du kommit hem, tag med hela försändelsen tillbaka till postkontoret och fyll i en skadeanmälan.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

•    Postpaket - Upp till 20kg
Din beställning levereras till ditt närmaste postombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet innan det returneras till oss. (se Outlösta Paket)

•    Större Paket – 20 till 35kg
Din beställning levereras till Postens terminal eller åkeri för tyngre gods.
Dessa paket kan i vissa fall ta en dag extra.

•    Leverans Pall
Din beställning levereras av Postnord efter överenskommelse. Pallar levereras mellan 08-17 under vardagar (tider kan variera beroende på det lokala åkeriet) till närmsta port, grind eller garageuppfart.
Skulle du missa den bokade tiden kan du genom kontakt med Posten få en ny utkörningsdag. Postnord har i detta fall rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden.
Försändelsen kan även hämtas på terminal under lokala öppettider.


•    Hempaket
Din beställning levereras mellan 17-21 vardagar. Avisering sker per telefon (max 3 ggr), sen aviseras kunden via brev. Kunden kontaktar då Posten för bokning utav leveransdag samt tid.
Är kunden inte på plats vid överenskommet leveranstillfälle lämnas en avi i postlådan.
Kunden får antigen boka en ny utkörning mot avgift eller hämta paketet själv.
Hempaket kan inte skickas till mottagare med lantbrevbäring



Som en del av BRL Electronics miljöpolicy återanvänder vi inköpta kartonger samt kartonger från leverantörer som vi anser säkra för att inte ge skada på slutprodukten. Vid frågor gällande detta kontakta kundservice.


Beställningar utanför Sverige
Alla utlandsbeställningar hanteras manuellt av vår kundservice. För närvarande hanterar vi endast nordiska beställningar.
Skicka ett mail, eller ring in. Vi behöver ert namn, adress och telefonnummer, samt vilka produkter ni önskar. Vi skickar sedan ut en faktura för förskottsbetalning till er. När vi erhållit betalningen och registrerat den hos oss skickar vi varorna omgående.
Vid beställning till Norge skickas varorna med Postpaket Utrikes, utan svensk moms. Vid gränsen läggs norsk moms och tull på beställningen. Vid beställning till Finland och Danmark skickas varorna med Postpaket Utrikes. Mejla oss via kundtjanst@brl.se för mer information.


Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att kontaktuppgifter och beställning ser korrekt ut, skulle du upptäcka något fel kontakta vår kundtjänst omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst, när du kontaktar oss är det bra om du har kundnr/ordernr antecknat. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det stämmer överens med orderbekräftelsen.


Fel i publicering
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, i kataloger, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server. Vi reserverar oss rätten att vidta åtgärder för korrigera eventuella fel.



Åldersgräns
Minderåriga måste alltid ha målsmans tillstånd vid beställning.  Om ingen avbokning görs av order innan leverans (efter orderbekräftelse och leveransbekräftelse per mail) anses ordern bekräftad, och eventuella returer går då under ångerrättens bestämmelser.
Vi har inget automatiskt system filtrerar bort köp som görs av underårig. Skulle problem uppstå kontakta gärna vår kundservice så vi kan spärra  den minderåriges konto hos oss.

Målsman ansvarar för minderårig.


Kundtjänst
Har du frågor eller funderingar kan du alltid kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig.
Under "Kontakta oss" har du möjligheten att fylla i ett formulär som används för att mejla till oss.
Vill du ha personlig service är vår telefonväxel öppen vardagar 09.30-16.30.(Lunchstängt: 11.30-12.00)



Rättelse, insyn och återkallelse
Winn Scandinavia AB är juridisk person för BRL Electronics.

Winn Scandinavia AB, 556792-9632, 019-206760, Adolfsbergsvägen 14 702 28 Örebro, är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen. Enligt 26 § personuppgiftslagen är Winn Scandinavia AB därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats.

Winn Scandinavia AB är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas. Kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms Alla som registrerar sig hos oss får automatiskt våra kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms.

Länkarna på den här sidan möjliggör att också lämna denna server. De länkade webb-platserna kontrolleras inte av Winn Scandinavia AB och Winn Scandinavia AB tar därför inget ansvar för innehållet på sådana webb-platser eller innehållet i länkarna på sådana webb-platser. Winn Scandinavia AB tillhandahåller endast dessa länkar för att underlätta finnandet av relevant information.


Personuppgifter
Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att BRL Electronics och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt.

Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att BRL Electronics och dess närstående bolag kan, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av BRL Electronics och dess närstående bolag. BRL Electronics och dess närstående bolag kommer inte, utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om BRL Electronics anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande BRL Electronics och dess närstående bolag.


Säkerhet och SSL
Vi använder oss av en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure. Det är en säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över Internet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering vilket gör att ingen obehörig kan få ta del av dina kortuppgifter. Vi använder även SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via internet (eller andra nätverk). Företaget Netscape Communications har tagit fram och utvecklat SSL - protokollet som nu har blivit industristandard.

Ett protokoll är en uppsättning regler och procedurer om hur informationen (datan) ska behandlas. SSL-protokollet behandlar datan på flera olika sätt och "kastar om" informationen. Detta görs för att datan inte ska vara läsbar under överföringen mellan de två datorerna, denna "omkastning" kallas kryptering. När datan tas emot hos mottagaren ser SSL till att "sätta tillbaka" datan i dess ursprungliga ordning, gör en kontroll på att avsändaren är korrekt (Server Authentication) och kontrollerar dessutom att datan inte har blivit förändrad under överföringen (Message Integrity).

SSL använder digitala certifikat för att kontrollera sändare, mottagare eller både sändare och mottagare av dataöverföringen. Ett digitalt certifikat är det "verktyg" som används för att koppla informationen om en individ eller organisation till en så kallad "public key" (allmän nyckel) med två syften: Alla SSL-certifikat till internet handhas av företag som är certifierade certifikatskapare. Detta medför också att alla SSL-certifikat är unika och korrekt utfärdade. Alla som ansöker om SSL-certifikat måste styrka sin egen eller sin organisations identitet för att få köpa ett SSL-certifikat.

                             
Om cookies
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs sidan "Vanliga frågor " för instruktioner.