Byta stereo E39 1995-2003

BMW 5-serie av årsmodell 1995 - 2003 (E39) levererades från fabrik med 3 olika ljudpaket: Standard, HiFi och DSP. Dessa ljudpaket avgör vilka uppgraderingar man kan göra på ljudsystemet och vilken utrustning som behövs.

Hur vet jag vilket ljudpaket min bil är utrustad med?

Standard - Lägsta ljudpaketet
HiFi - Större ljudpaketet
DSP - Största ljudpaketet
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Klicka här Dölj
Läs mer
Filtrera Dölj filter
Filtrera
Pris
Varumärke
    ACV Alpine Auto-Connect Connects2
Finns i lager
    Ja
Installationspaket 1-DIN, BMW E39 1995-2004

Paketlösning

Passar min bil
1182 kr
Installationspaket 1-DIN, BMW E39 med navigation

Paketlösning

Passar min bil
2432 kr
Installationspaket 2-DIN, BMW E39 med navigation

Paketlösning

Passar min bil
3432 kr
Visa fler...

Byta stereo E39 1995-2003

OBS! BMW E39 har 2 varianter på stereo beroende på årsmodell:
1995-2000 har en äldre 17-polig kontakt med ISO-antenn, 2000-2004 har en nyare 40-polig Quadlock-kontakt med Fakra-antenn.
Omkring brytåret 2000 behöver man ta loss stereon för att vara säker på kontakten.
I modeller med navigation sitter stereon helt och hållet i bagaget och det är endast en skärm i fram.

Standard/HiFi-ljudpaket

Utan navigation:

För att byta stereo behövs:

Installationskit: 1-DIN eller 2-DIN
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

eller

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Antennadapter: ISO-DIN (1995-2000) eller Fakra-DIN (2000-2004)

OBS! Om din bil är utrustad med HiFi- eller Top HiFi (Harman/Kardon)-ljudpaket och du upplever att det låter illa efter stereobytet, så behöver nivån från stereon sänkas: ISO-ISO nivåsänkare


Med navigation:

För att byta stereo behövs:

Installationskit: 1-DIN eller 2-DIN
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

eller

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)

Förlängningskablage: 17-pol (1995-2000 inkl. antennadapter) eller Quadlock (2000-2004 inkl. antennadapter)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

OBS! Om din bil är utrustad med HiFi- eller Top HiFi (Harman/Kardon)-ljudpaket och du upplever att det låter illa efter stereobytet, så behöver nivån från stereon sänkas: ISO-ISO nivåsänkare



DSP-ljudpaket

OBS! I E39 med DSP-ljudpaket från fabrik behöver man kringgå hela förstärkaren i bagaget för att ljudet ska fungera vid stereobyte. Detta på grund av att originalstereon och förstärkaren kommunicerar över i-Bus med digital signal från stereon till förstärkaren.

Utan navigation:

För att byta stereo behövs:

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Antennadapter: ISO-DIN (1995-2000) eller Fakra-DIN (2000-2004)

Kringgå originalslutsteget genom att dra nya högtalarkablar från stereon bak till slutsteget.
OBS! Alla högtalare har egna kablar från slutsteget, då det sitter delningsfilter inbyggt i slutsteget.

Alternativ 1: Koppla in ISO-ISO förlängningskabel i stereon och dra den andra änden till slutsteget.
Skarva in kablarna från stereon på högtalarkablarna ut till dörrarna. Byt samtidigt högtalarna till passivt delade kitsystem eller koaxialhögtalare.

Alternativ 2: Driv högtalarna på separat slutsteg i bak med lågnivåsignal från nya stereon. 

Med navigation:

För att byta stereo behövs:

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

Förlängningskablage: 17-pol (1995-2000 inkl. antennadapter) eller Quadlock (2000-2004 inkl. antennadapter)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Kringgå originalslutsteget genom att dra nya högtalarkablar från stereon bak till slutsteget.
OBS! Alla högtalare har egna kablar från slutsteget, då det sitter delningsfilter inbyggt i slutsteget.

Alternativ 1: Koppla in ISO-ISO förlängningskabel i stereon och dra den andra änden till slutsteget.
Skarva in kablarna från stereon på högtalarkablarna ut till dörrarna. Byt samtidigt högtalarna till passivt delade kitsystem eller koaxialhögtalare.

Alternativ 2: Driv högtalarna på separat slutsteg i bak med lågnivåsignal från nya stereon. 
 

Logga in