Tips & Tricks

Blogg
Ström till ljudbygget

Ström till ljudbygget

I dagens ljudbyggen krävs det mer ström än någonsin. I ett modernt ljudbygge som fokuserar på SPL eller SQL hittar du extremt strömstarka slutsteg - ofta pratar vi kW (tusen Watt). För att kunna driva allt detta krävs det en rejäl strömbank, ofta med flera batterier.

Blinkar lamporna när du spelar?

Då är det troligtvis dags för en bättre strömbank. För att ljudbygget ska kunna prestera sätter det extrema krav på pålitlig strömtillförsel till slutstegen. Det krävs flera saker, nämligen:

  • Rätt dimensionering på strömkablar
  • Extrabatterier (i god hälsa)
  • En bra generator i bilen
  • Byt gärna ut originalström- och jordkablar i motorrummet från generator till batteri
  • Gärna en bra batteriladdare, för att stödladda då och då

När biltillverkarna designar din bil, då är inte ditt strömstarka slutsteg en del av designprocessen.

För varje pryl du lägger till i bilen innebär det ytterligare påfrestning för bilens system. Under en vanlig dag, exempelvis, ockuperas bilens generator samt batterier av strålkastare, värmda säten, rattvärme, vindrutetorkare och olika säkerhetssystem. Samt din bilstereo, såklart.

Så när du spelar på och du märker att lamporna blinkar när baslådan börjar spela - då är det ett tecken på att bilens originalbatteri och generator helt enkelt inte orkar med. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med ström för att förse ditt slutsteg med vad det behöver. Generatorn är helt enkelt kraftfull nog för att fylla upp batteriet.

Därför blinkar dina lampor, och det är dags att göra något åt det innan något går sönder för dig.

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk

När vi pratar om ström i bilen, då är det viktigt att ha just detta i åtanke. Se varje del från generator till slutsteg som en del av en kedja.

Om vi börjar på den plats där all ström genereras: batteri och generator. Om kablarna inte är tillräckligt rejäla, då rekommenderar vi dig att byta ut dessa till grövre sådana.

Det finns ett färdigt kabelkit där allt medföljer för att byta originalström- och jordkablar i motorrummet från generator till batteri för att ge bästa förutsättningar för att få tillräckligt med ström till ljudbygget.
Big 3, 50mm² OFC-kabelkit
Passar min bil
898 kr
(5)

Behöver jag en ny generator?

Om du ska slänga in ett par tusen Watt i bilen, överväg att byta den till en starkare generator. Det ger dig bra förutsättningar att driva billjud. Gör gärna en koll på hur både batteri och generator mår innan du kopplar in ett kraftfullt slutsteg. Ha i åtanke att de flesta bilar har en generator på runt 120A, vissa nyare bilar kan ha mer än så.

Varför ska jag köpa kopparkablar?

Detsamma gäller ström- och jordkablar som går från batteri till slutsteg. Säkerställ att dessa är tillräckligt grova för slutsteget. Snåla aldrig när det kommer till just kablar: det är 100% koppar (OFC, Oxygen Free Copper) som gäller i de allra flesta fall, här kommer ett exempel:

Hur många extrabatterier behöver jag i bilen?

Vi rekommenderar först och främst att alla batterier är lika stora och helst av samma tillverkare, inklusive startbatteriet. Som vi skrivit ovanför, tänk på vad den svagaste länken i din kedja är.

Generellt sett kan du tänka dig följande formel: för varje 2 kW (2000W) behöver du runt 100 Ah AGM. Det kan vara lite mer komplicerat än så, men räkna även med att det ska finnas tillräckligt med ström att kanske stå och spela en liten stund. Det går även att räkna på en enkel formel:

TOTAL MÄNGD WATT / BATTERIETS NORMALSPÄNNING = Hur mycket ström i A (Ampere) dina slutsteg drar

Har du två slutsteg på 500 Watt, då är det totalt 1000W.
Har du ett vanligt batteri, ja, då kan du räkna med 12.8 i spänning.
Då lyder den formeln: 1000/12.8 = 78 A

Ny kraftfull batteriteknik

Framtiden är här! Ja, så är det. Stora klumpiga batterier är gårdagens bekymmer. Sodium-ion-batterier är en nyare form av batterier. Du kanske har hört talas om LTO och LiFePO4? Ett sodium-ion-batteri är en form av detta, skillnaden är vad som i själva batterierna; här är det natrium, ett vanligt förekommande material i naturen. Kolla in vårt utbud av galet bra batterier från CustomElectro!

AGM betyder “Absorbent Glass Mat” och är ett förseglat blybatteri som är både underhållsfritt och har en fantastisk livslängd. Ett AGM-batteri klarar av att belastas hårt, det gör även sodium-ion-batterier.

En nackdel med AGM-batterier är tyngden. Ett 160 Ah-batteri från CustomElectro väger endast 16.92 kilo - det är enormt mycket kraft i ett litet paket! Ett enda AGM-batteri på 80 Ah väger jämförelsevis runt 24 kilo. Skillnaden? Från Sodium-batteriet kan du nyttja mer än 16000 W!

Det är skillnad mellan batterier och batterier

Ja, så är det. Billiga litiumbatterier är inte alltid en optimal lösning. Det finns sätt att få tag i billiga celler, men risken är att dessa inte klarar den påfrestning som ett billjudsprojekt innebär. I många färdiga Litiumbatterier som säljs måste all ström gå genom ett BMS-kort (Battery Management System), som ofta inte klarar mer än 100-150A kontinuerlig urladdning. Det är runt 2000W, vilket ofta är alldeles för lite för ett maffigt projekt.

Över 3000W i ljudbygget?

Ja, då rekommenderar vi kort och gott riktigt bra batterier. Bäst i detta fall är kanske att kolla in ett Sodium-Ion-batteri. En bra tumregel att förhålla sig till: för varje 1000W behöver du 10 Ah.

Varför behöver jag en batteriladdare?

En batteriladdare är alltid en vettig investering - särskilt när minusgraderna kommer. Tanken är att du också kan behöva stödladda då och då, om du tänkt utsätta batterierna för lite extra påfrestning under en kväll eller två. Det är viktigt att dina batterier mår bra. Många riktigt starka slutsteg kan vara väldigt känsliga för stora spänningsvariationer - så fort spänningen kommer under exempelvis en viss punkt (det är olika för olika slutsteg) så ökar risken för att slutsteget ska gå i protect-läge eller att det i värsta fall skadas.

Har du frågor om batterier?

Din närmaste BRL-butik kan hjälpa till att vägleda dig. Om du vill ha hjälp med att identifiera problemområden i bilen och åtgärda dessa, hör av dig till oss!

Du kan även höra av dig till vår support för ytterligare hjälp. Vi kan hjälpa dig att peka ut rätt produkter som passar just din bil. Ring oss på 019-20 67 50 eller mejla support@brl.se, så vägleder vi dig.

Kommentarer

8 Kommentarer
#1
Arbid
Tja, jag har byggt ljud i en bmw 320d e90, och lamporna flimmar lite när jag spelar. Har inge hög effekt, typ 1200w totalt. Jag har inte ett AGM batteri (jag har ett vanligt)i min bil. Skulle det funka att koppla in ett AGM som extrabatteri?
Den 08 maj kl. 13:33
#1
Patrik A @ BRL.se
@Arbid: Hej! Det kan vara så att batteriet du har i nu inte hanterar strömtoppar tillräckligt bra. Ett rejält AGM-batteri borde lösa dina bekymmer, men det är alltid bra att se över andra saker i bilen som generator, batterihälsa (ha gärna en bra batteriladdare) och börja tänka på hur mycket ljud du vill ha i bilen för att börja få till en strömbank innan du sätter i värre saker.
Den 10 maj kl. 13:53
#1
Arbid
@Patrik A @ BRL.se: okej tack!
Den 06 juli kl. 19:52
#1
Arbid
@Patrik A @ BRL.se: okej tack så mycket!
Den 03 september kl. 22:40
#2
Christian
Går det montera extra batteri i en hybridbil?
Jag har ett 38ah optima yellowtop. Som 12 volts batteri idag.

Hybridbilar har ingen klassisk generator och flertalet rekommenderar att inte överstiga 30A i förbrukning när man väljer slutsteg. Helst hålla sig under 30A då DC invertern inte kan leverera mera.
Min tanke var då att montera ett mindre stödbatteri eller kondensator.

Vad skulle ni säga är lämpligast? Har ett Match m5dsp mk1 som idag går på midpower men Audiotech by Fisher rekommenderar att ska man koppla in subwoofer bör man köra på highpower.
Vilket innebär koppla in den direkt på 12V batteriet.
Vissa är busiga och kopplar in slutsteg på hybridbatteriet men inget jag vågar ge mig på.

Mvh Christian
Den 23 juni kl. 01:45
#2
Patrik A @ BRL.se
@Christian: Hej, Christian!

Det korta svaret: det hela beror lite på din bilmodell. Att koppla på sig till hybridbatteriet är nog ingen bra idé - ofta är det runt 300V (eller högre/lägre).

En lösning kan vara att koppla på ett batteri till ditt 12V-batteri, kort och gott. Det kan behövas ett skiljerelä, exempelvis. Då kan du ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri.

Vi kollar gärna vidare på detta, så du är mer än välkommen förbi en BRL-butik eller så skickar du ett mejl med mer information till support@brl.se
Den 01 juli kl. 13:28
#3
Daniel
Hur ska jag koppla om jag vill göra big 3 när batteriet sitter i bagaget som på min v70
Den 03 september kl. 15:59
#4
Elliot
Tjena! Jag har en audi a4 2012, jag har lite problem men strömmen till ljudet, jag har en 1200w SD steg och ett 65.4 bas habit, allt spelar bra tills basen börja slå då droppar volten ner till ca. 10v o steget går in i protect, batteriet är ett helt nytt 90ah (bytte ut de gamla för jag trodde att de skulle fixa problemet men de gjorde de inte) plussen är tagen från batteriet o jorden är tagen från bulten till bältet o jag har slipat rent runtom. Nån som har nån aning felet kan va?
Den 06 september kl. 15:32
Skriv kommentar:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: qP7z8f (motverkar spam)
Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.