Lamborghini Murcielago LP640 by Jon Olsson

Extremskidåkaren och bilfantasten Jon Olsson behöver inte någon närmare presentation för de flesta. På Bilsport Performance Show i påskas premiärvisades hans senaste Lamborghini i vår monter och mottagandet blev en stor succe. "Äntligen har jag bra ljud i Lambon" som Jon Olsson själv uttryckte det efter att han mottagit bilen från oss.  


Jon Olssons berättar om bilen

Jag köpte den här bilen för 3 år sedan när jag fick ett bra erbjudande som möjliggjorde att jag kunde bygga den utan att krossa min ekonomi. Jag kom i kontakt med en kille från Storbritannien som ville bygga bilen gratis för att få PR. Han verkade superproffsig och jag hade ingen anledning att inte lita på honom. Ett år senare var jag tvungen att ta bilen från honom när han var konkursmässig och hade sålt en massar av bilens delar för att betala sin egen hyra. Så ett helt år gick till spillo och jag var tvungen att plocka hem en ofullständig bil i en miljon bitar.

Den enda killen galen nog för att ta sig an detta pussel var Önder på Select Cars Syd. Han har berättat för mig i efterhand att eftersom han fick bilen helt demolerad i en miljon bitar skulle han aldrig tagit sig an jobbet eftersom det var en mardröm att försöka lista ut vad som gick till vad när inte en enda skruv var uppmarkerad.

Det tog oss ca två år att få ihop den, mycket pågrund av att stora delar av det som hade tillverkats i Storbritannien var tvunget att göras om. Detta har verkligen varit ett mardrömsbygge. Det gick från en stor affärsmöjlighet till att förmodligen bli den dyraste Murcielago som någonsin byggts, haha! Så jag är väldigt glad att den blev så bra som den blev. Jag har tidigare ägt både LP640 och LP670 och jag måste säga att detta är min favorit av de tre och jag byggde den precis som jag ville ha den!

En sak som är säker är att ljudsystemet som BRL har bygget är grymt! Lambo vet säkert hur man bygger en motor, men stereon i deras bilar är förmodligen sämre än de flesta budgetbilar från 1980, haha! När man gör sådana resor som jag gör så är det trevligt att ha ett riktigt bra ljudsystem!

En miljon tack till alla inblandade i projektet och särskilt Önder för att vara modig nog att plocka hem bilen från Storbritannien och spendera månader efter månader med att bygga ihop den!

Texten är översatt från Jon Olssons engelska blogg. Läs orginalinlägget jon-olsson.com/the-murcialago


Ljudanläggning

När vi fick förfrågan från Jon Olsson om att bygga ljud i hans nästa Lamborghini, så sattes vår egna EM-mästare i välljud tillika butikschef i Trollhättan Patrik Skogholm på jobbet. Patrik tillsammans med montören Kimmo i Trollhättan har planerat och genomfört hela ljudinstallationen. Kimmo har berättat för oss att det var en väldigt stor utmaning att få till det i Jon Olssons bil. "Det är riktigt tajt med utrymme och samtidigt måste det låta bra när bilens motor låter så mycket" berättar Kimmo. 

Baslådan är platsbyggd i handsfacket och för ett ovant Lamborghini-öga är det svårt att först se baslådan överhuvudtaget. För att få till anläggningen så bra som Jon Olsson ville ha den har vi endast använt Rockfords Power-produkter. Dels för att de låter fantastiskt bra men även för att inte lasta ned Lamborghinin med onödig övervikt. 

Bilstereo: ALPINE ICS-X8 Appradio
Framsystem: Rockford Power 6,5" T4652-S
Bas: Rockford Power Slim 10" T1S1-10 monterad i handsfacket  
Slutsteg: 1st Rockford Power monoblock T500X1BR
Slutsteg: 1st Rockford Power 2-kanals T400X2AD
Batteri: XS Power
Dämpning: Silent Coat 2mm dämpamatta
Kablar: Rockford



Om bilen 

Bilmodell: Lamborghini Murcielago LP640
Årsmodell: 2007
Motor: V12
Avgassystem: IPE
Fälgar: ADV1
Kaross: DMC full carbon LP670 kit
Inredning: Ratt i kolfiber från Gallardo, Specialbyggd med alcantara med LP670 säten. (Adam Rasmussen)
Bromsar: AP racing "Big brake" kit
Övrigt: Bakhjulskonverterad 


Film från premiärvisningen 





Logga in