Byta stereo E39 1995-2003

BMW 5-serie av årsmodell 1995 - 2003 (E39) levererades från fabrik med 3 olika ljudpaket: Standard, HiFi och DSP. Dessa ljudpaket avgör vilka uppgraderingar man kan göra på ljudsystemet och vilken utrustning som behövs.

Hur vet jag vilket ljudpaket min bil är utrustad med?

Standard - Lägsta ljudpaketet
HiFi - Större ljudpaketet
DSP - Största ljudpaketet
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Slutsteg vänster i bagaget
3 högtalare per framdörr
DSP-knapp på stereon
Klicka här Dölj
Läs mer
Filtrera Dölj filter
Filtrera
Pris
Varumärke
    ACV Alpine Auto-Connect Connects2
Finns i lager
    Nej Ja
Installationspaket 1-DIN, BMW E39 1995-2004

Paketlösning

Passar min bil
1112 kr
Installationspaket 1-DIN, BMW E39 med navigation

Paketlösning

Passar min bil
2362 kr
Installationspaket 2-DIN, BMW E39 med navigation

Paketlösning

Passar min bil
3362 kr
Installationspaket 1-DIN, BMW E39 med navigation

Paketlösning

Passar min bil
2362 kr
ACV BMW rattstyrningskablage

Ny!

Passar min bil
798 kr
BMW Rattstyrningskablage
Passar min bil
868 kr
Visa fler...

Byta stereo E39 1995-2003

OBS! BMW E39 har 2 varianter på stereo beroende på årsmodell:
1995-2000 har en äldre 17-polig kontakt med ISO-antenn, 2000-2004 har en nyare 40-polig Quadlock-kontakt med Fakra-antenn.
Omkring brytåret 2000 behöver man ta loss stereon för att vara säker på kontakten.
I modeller med navigation sitter stereon helt och hållet i bagaget och det är endast en skärm i fram.

Standard/HiFi-ljudpaket

Utan navigation:

För att byta stereo behövs:

Installationskit: 1-DIN eller 2-DIN
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

eller

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Antennadapter: ISO-DIN (1995-2000) eller Fakra-DIN (2000-2004)

OBS! Om din bil är utrustad med HiFi- eller Top HiFi (Harman/Kardon)-ljudpaket och du upplever att det låter illa efter stereobytet, så behöver nivån från stereon sänkas: ISO-ISO nivåsänkare


Med navigation:

För att byta stereo behövs:

Installationskit: 1-DIN eller 2-DIN
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

eller

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)

Förlängningskablage: 17-pol (1995-2000 inkl. antennadapter) eller Quadlock (2000-2004 inkl. antennadapter)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

OBS! Om din bil är utrustad med HiFi- eller Top HiFi (Harman/Kardon)-ljudpaket och du upplever att det låter illa efter stereobytet, så behöver nivån från stereon sänkas: ISO-ISO nivåsänkare



DSP-ljudpaket

OBS! I E39 med DSP-ljudpaket från fabrik behöver man kringgå hela förstärkaren i bagaget för att ljudet ska fungera vid stereobyte. Detta på grund av att originalstereon och förstärkaren kommunicerar över i-Bus med digital signal från stereon till förstärkaren.

Utan navigation:

För att byta stereo behövs:

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Antennadapter: ISO-DIN (1995-2000) eller Fakra-DIN (2000-2004)

Kringgå originalslutsteget genom att dra nya högtalarkablar från stereon bak till slutsteget.
OBS! Alla högtalare har egna kablar från slutsteget, då det sitter delningsfilter inbyggt i slutsteget.

Alternativ 1: Koppla in ISO-ISO förlängningskabel i stereon och dra den andra änden till slutsteget.
Skarva in kablarna från stereon på högtalarkablarna ut till dörrarna. Byt samtidigt högtalarna till passivt delade kitsystem eller koaxialhögtalare.

Alternativ 2: Driv högtalarna på separat slutsteg i bak med lågnivåsignal från nya stereon. 

Med navigation:

För att byta stereo behövs:

Monteringsram: 1-DIN, 1-DIN (prylfack) eller 2-DIN eller 2-DIN (träfaner)
OBS! En 2-DIN stereo måste ha kort chassi.

Förlängningskablage: 17-pol (1995-2000 inkl. antennadapter) eller Quadlock (2000-2004 inkl. antennadapter)

Kablage: Rattstyrningskablage (alla årsmodeller), Rattstyrningskablage (17-pol, 1995-2000), rattstyrningskablage (Quadlock, 2000-2004)
eller ISO-kablage (17-pol utan rattstyrning, 1995-2000), ISO-kablage (Quadlock utan rattstyrning, 2000-2004)

Kringgå originalslutsteget genom att dra nya högtalarkablar från stereon bak till slutsteget.
OBS! Alla högtalare har egna kablar från slutsteget, då det sitter delningsfilter inbyggt i slutsteget.

Alternativ 1: Koppla in ISO-ISO förlängningskabel i stereon och dra den andra änden till slutsteget.
Skarva in kablarna från stereon på högtalarkablarna ut till dörrarna. Byt samtidigt högtalarna till passivt delade kitsystem eller koaxialhögtalare.

Alternativ 2: Driv högtalarna på separat slutsteg i bak med lågnivåsignal från nya stereon. 
 

Logga in