Tips & Tricks

Blogg

Hur du kopplar in midbasar och diskanter

Det byggs ljud i bilar för fullt runt om i Sverige under vinterhalvåret! En av våra vanligare frågor är hur man kopplar in midbasar och diskanter till ett slutsteg. Vägen till ett coolt SPL-system är inte alltid helt rak. I detta blogginlägg ska vi prata lite om hur du kopplar in fyra midbasar och två diskanter till ett och samma 4-kanaliga slutsteg.

Börja med att se över din inkoppling

Att koppla rätt är viktigt. Det förhindrar skadade slutsteg eller midbasar som går sönder. Innan du kopplar in ditt slutsteg, ställ dig dessa frågor innan du börjar koppla:

  • Är jordpunkten bra och renslipad? Känner du dig minsta osäker, hör av dig till oss med en bild.
  • Ser ström- och jordkabel bra ut? Inga kardeler som sticker ut och nuddar andra kablar, exempelvis, och att ringkabelskor sitter ordentligt på kablarna.
  • Har du ordentligt med ström? Om det är ett mindre SPL-system, se till att du har god batterihälsa. Ladda gärna batteriet regelbundet med en batteriladdare! Landar ditt ljudsystem på över 1000W kan vi starkt rekommendera ett extrabatteri till.

Ska du endast koppla in midbasar till ett slutsteg? Kolla in vår kopplingsguide till midbasar!

Är du klar med översikten? Då är det dags att dra högtalarkablar till slutsteget och därefter ställa in allt. För att få diskanter och midbasar att fungera korrekt utan ett passivt delningsfilter, behöver du använda dig av aktiv delning på slutsteget. Detta innebär att det är viktigt att koppla in, samt ställa in slutsteget, på rätt sätt.

Hur du ska koppla och ställa in slutsteget

Till att börja med så måste diskanter och midbasar kopplas in på separata kanaler. I detta fall och enligt illustrationen ovanför är det alltså diskanter på ”rear” och midbasar på ”front”. Du kopplar midbasarna på kanal 1 och kanal 2 (front-kanalerna), och sedan diskanterna på kanal 3 och kanal 4 (rearkanalerna).

Kopplingsschemat du ser ovanför är ett exempel med 4 stycken midbasar i valfri storlek, vi har valt att använda midbasar med en impedans på 4 Ohm i exemplet, då dessa är vanligast. Inkopplingen görs olika beroende på antal högtalare, impedans (Ohm) och vad slutsteget klarar av att lastas med. Så ta gärna en titt på slutstegets manual, så du är medveten om hur du kan lasta slutsteget.

Det gäller både effekten på dina midbasar och vilken impedans slutsteget klarar av. Vanligast är att 4-kanaliga slutsteg klarar av 2 eller 4 Ohm.

När du kopplat färdigt

Efter inkoppling är det oerhört viktigt att inställningarna blir rätt, speciellt för att diskanterna ska låta bra, som utan rätt delning kan gå sönder. I exemplet ovanför har du goda inställningsmöjligheter för både kanal 1/2 & 3/4. För front-kanalerna (till midbasarna) vill du ställa ”Crossover” till HPF och sedan vrida vredet HPF så långt till vänster du kan (120Hz).

För rear-kanalerna (till diskanterna) vill du ställa ”Crossover” till HPF och sedan vrida vredet HPF så långt till höger du kan (3kHz). Funderar du hur du ska göra med kondensatorn? Den är oftast gul och placeras diskantens plus och högtalarkabeln. Denna fungerar som ett extra skydd om det är så att att inställningarna mot förmodan skulle ändras på slutsteget. Då kan diskanten räddas av kondensatorn!

Hur fungerar gain på slutsteget?

Inställningen för ”Gain” är i detta fall ett exempel på hur den kan ställas. Att ställa in "Gain" korrekt på ditt slutsteg är väldigt viktigt för både högtalarnas och slutstegets hälsa, men självklart även för att uppnå optimal effektivitet och prestanda. Ett vanligt missförstånd är att det är en volymkontroll och detta är felaktigt, istället är det till för att ställa in rätt förhållande mellan din stereos utsignal (2.5V, 4V eller 5V) och slutsteget.

Om du vill ställa in Gain för hand (utan ett oscilloskop) kan göra du följande:
  • Var i en tyst miljö där du hör minsta ljud tydligt och bra
  • Ställ Gain på minimum
  • Ställ in volymen på din stereo på 75% av maxvolym. Exempel: Om stereon går till 36, multiplicera det med 0.75 och du får 27. (36 x 0.75 = 27)
  • Sätt på en favoritlåt som du verkligen kan och vet hur den ska låta, alternativt använd en textskiva med frekvensspår
  • Börja öka Gain långsamt!
  • När du hör att ljudet/signalen börjar ändras på så sätt att du hör att ljudet förvrängs (distorsion introduceras). Då är det dags att sluta vrida upp, ställ istället tillbaka den lite.

Kommentarer

Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: a2mvdL (motverkar spam)
Logga in