Nyheter

Blogg
Demobil tillsalu - Toyota GT86 Rockford Fosgate

Demobil tillsalu - Toyota GT86 Rockford Fosgate



Nu är vår maxade Toyota GT86 tillsalu!

Pris: 269 000kr.

Bilen säljes nyservad, ny rekondad och i mycket bra skick.

Finans kan ev ordnas och bilen har lyftbar moms.

Kontakta Gustav Winberg  marknad@brl.se vid frågor

Se reportagetext från Bilsport, skrivet av Bo Lundvagn.



Ett av BRL:s nya demobyggen utmanar oss att tänka annorlunda - man kan vara raceputte och billjudstok med samma paket. Deras nerviktade och effektkompenserade Toyota GT86 är redo att ställa upp både på trackdays och välljudstävlingar!


BRL är inga nybörjare på fräna demobilar med massor av ljud. Den kanske mest kända är en van som Elvis Häggblom byggde. Med sina över 140 basar var den något av ett startskott för så kallade ”hair trick”-filmer. Där långhåriga försökspersoner sticker in skallen i en bil med vansinnigt bastryck, med håret fladdrande rätt ut från huvudet. Det är inte målet med den här bilen, som premiärvisades samtidigt med en orange GAS-Vito under Bilsport Performance & Custom Motor Show. Den gör däremot hårtricket utan knorr!
En prestandabil med snygga linjer, fin balans och inte så extremt dyr. Det var några av detaljerna som gjorde att BRL bestämde sig för att ge sig i kast med nya ”Hachi roku” till 2014 års bilsäsong, Toyota GT86 som är den moderna efterföljaren till drifting- och rallyikonen AE86.
- Det enda bekymret med bilen är väl att den är på tok för slö, det är det ingen diskussion om.
Det säger BRL:s Gustav Winberg som har styrt projektet och kallar det för ”sin baby”. Och slö, det är den inte längre.

Körglädje och ljudkvalitet
Busbilen förenar körglädje med ljudkvalitet av högsta klass. Under huven hittar vi en rejäl effektboost med överladdning, och inuti ett allt annat än basic ljudbygge. Det handlar om Rockford Fosgates värsta rakt igenom.
Fokus ligger inte på att spela så grannarna ringer störningsjouren utan det ligger mer på finljud. Det ska låta bra som tusan från förarplatsen, så där så det kittlar under tårna oavsett om man river loss Bohemian Rhapsody eller Smack My Bitch Up. Det är Patrik Skogholm som stått för merparten av arbetet och idéerna, med hjälp av montören Kimmo Junttila.
Patrik är butikschef för BRL i Trollhättan och är regerande EM-vinnare i klassen Master OEM under EMMA:s flagga. I skrivande stund har han inte ens påbörjat sitt BMW E32-bygge till SM-finalen som går av stapeln under Gatebil Mantorp 27-28 september. Ändå verkar han lugn. Är det nån som kan finljud i världsklass är det han!
- Men jag fick bromsa honom när han ville slänga ut baksätet och ersätta med två 15-tummare, jag ville ha kvar möjligheten att åka fyra i bilen, säger Gustav.

200 timmar jobb
Patrik har följt originaltemat och färgerna, så pass mycket att en del som kikar in tror att den är original. Det är diskreta men exklusiva uppdateringar och det ligger runt 200 timmars jobb bakom stereobygget. Snyggt utfrästa aluminiumsarger till högtalarna av Johan Fröding i Vetlanda, omklädda skinnstolar, dörrsidor och tak gjort av Patrik. I taket sitter det säkert 10 kilo asfaltsmatta för att ge bästa möjliga akustiska förutsättningar. Inte optimalt med vikt högt upp när man ska köra på bana, men det är mer vikt i form av asfaltsmatta adderat nedåt i bilen och kilona är som sagt kompenserade effektmässigt.
- Jag skulle uppskatta att all stereo och dämpning lägger till 150 kilo på totalvikten, berättar Patrik.
Med en ursprungsvikt på bara 1.190 kilo ger det summan 1.340, så det är fortfarande en förhållandevis lätt bil.

Funktionell kombination
Dörrarna som är lika dämpade som taket och golvet innehåller frästa MDF-ringar mot plåten för att stadga upp ännu mer. Här sitter en Rockford Fosgate 6,5-tums T5-652S per dörr, diskanterna hittar vi inplastade i a-stolparna. Mellanregister sitter i instrumentbrädan. Fäller man baksätet dyker en custombyggd baslåda på 45 liter upp med två 10-tums Rockford Power T0D10-basar.
- Stor låda men det ryms ändå en resväska i bagaget, tanken är att behålla funktionaliteten i bilen trots att man kan ställa upp i Sound Quality, berättar Gustav.
I den här ligan duger det inte med vilken ljudöverföring som helst. En D/A-omvandlare för hemmastereobruk från Arcen har modifierats för 12 volt och gömts bak i bilen. Den kan skapa ett eget trådlöst nätverk där man via Airplay kan skicka ljudet från sin telefon eller surfplatta rätt in i bilens ljudprocessor.
- Vi kan förmodligen få tio gånger högre ljudkvalitet den här vägen än via vanlig blåtand. Det blir inte bättre ljud ut än det man skickar in, det här krävs för att få ut det mesta av anläggningen, förklarar Patrik.
Ljudprocessorn är Rockford Fosgates 3Sixty.3. I en vanlig stereo kan man inte ställa in delningar, equalizers och annat och man har kanske tre lågnivåutgångar. Här finns det fyra istället vilket ger helt andra möjligheter att fintuna ljudet som man vill ha det. Där ligger mycket av jobbet när allt väl sitter på plats. Bagageutrymmet har löstagbar botten och belysta utrymmen för slutsteg, kondensator, ljudprocessor och en tydlig Rockford-logga. Bilens originalstereo får förstås inte många getingar av Patrik.
- Nä, det lät rätt illa. Men det är åtgärdat nu, och vi kan säkert spela 140 dB med vanlig musik även om vi hellre spelar bra än högt.

Mellangas och launch control
Maskinellt behövdes det som sagt en uppiffning. Gustav hann provköra bilen med tung stereo och original maskin, ingen hissnande upplevelse direkt. Trött, för att beskriva det lite snällt. 200-hästars boxermotor på två liter utan överladdning tigger om mer – chassit är ovanligt välbalanserat redan från fabrik. Nu sitter det D2-coilovers som är duktigt sänkta för ännu bättre markkontakt.
- Det är väl en av fördelarna med den här bilen, att det finns färdiga lösningar för det mesta, menar Gustav.
De fick tag på ett skräddarsytt kompressorsystem från Vortech som passade rätt på, och fick dessutom ur mer effekt än vad som utlovades på kartongen. Kanske tack vare det skräddarsydda Ferrita-systemet med fjärrstyrda avgasventiler.
Mer än extra hästkrafter är adderat i trimmet. JRM Racing hade några roliga features i sin EcuTek-programvara till bilen. Föraren kan med farthållarspaken direkt växla mellan fyra olika mappningar, även mitt under färd. Samma spak sköter en justerbar launch control, och så kan man numera köra brutala fullgasväxlingar och njuta av ”auto-blip”, mellangas vid nedväxling. Gissa om det låter gott med lite mer friflödande sportsystem!

Rejäl effektkick
Efter lite mappande fram och tillbaka kunde bilen bänkas till 321 hästar i motorn, 26 mer än vad man trott. Plötsligt vaknade djuret till liv! En effektkick på 121 hästar märks förstås tydligt, även om man har viktat ner den. Den har redan fått bekänna färg. Och fint går den – några skalper har redan tagits.
- Jo, vi har åkt ifrån lite Porschar på bana. Sånt är alltid kul, skrattar Gustav.
Det viner uppfordrande från kompressorn, och bottenvridet får motorn att närmast kännas som en BMW-sexa menar han. Men det är ändå högst upp i registret som det mesta händer.
Det lär bli fler frånkörningar med nästa demobil som ska visas kommande påsk. Det är nämligen en Nissan GT-R som står på tur, en nygjord bänkning visar på 578 hästar och 768 Nm. Då gör det inte så mycket om man fyller på med lite stereo! Den här gången är det Hertz produktsortiment som ska in.
- Vi vill visa klubbsportkillarna att man både kan köra till racerbanan med bilen och ha schysst ljud utan att inkräkta på innerutrymmena eller körglädjen.

Bilfakta 
Motor: 2,0 D-4S Boxer, Vortech V-3H67B kompressorkit. Ferrita platsbyggt sportavgassystem med fjärrstyrda avgasventiler. Agency Power Grenrör. EcuTek programvara, mappad av JRM-Racing.
Färg: Svart. 3M Helfolierad mattröd
Mätarställning: 1100mil
Effekt: 323 hk (bromspapper innan grenröret monterades)
Vridmoment: 330 Nm.
Transmission: 5-vxl man.
Hjulupphängning: D2 Coilovers.
Bromsar: Original med värre belägg fram.
Fälgar: Rota T2R 9,5 bredd, 18". Org 17" medföljer
Däck: 225/35/18.
Kaross: Nooze GT frontläpp och bakvinge i kolfiber.
Inredning: Ombyggd och omklädd instrumentbräda och dörrar. Baslådan custombyggd bakom baksätet. Bagage ombyggt för att kunna tävla i SQ men ändå ha plats för en resväska.
Billjud: Huvudenhet med navigation Pioneer AVICF940BT. Ljudprocessor Rockford Fosgate 3SIXTY.3. Airplay via ARCAM DAC. I instrumentbrädan Dayton rs100p, i a-stolpen inplastade diskanter, i dörrarna Rockford Fosgate Power T5-652S 6,5 kit, två basar - Rockford Power T0D410 10. Tre slutsteg - PBR300X2 till framsystemet och en Rockford Fosgate Power T25001BDCP till basarna. XS Power XE12-60 batteri 60Ah fram och två XS-Power XE12-20 20Ah bak samt en Rockford Fosgate 1f kondensator.
Tack till: Patrik Skogholm och Kimmo Junttila för ljudbygget och idéer. Patrik på Street Performance, Rikard Skatt för kompressormontering, Marcus Järlestam och Henrik Karlsson för montering av karossdelar och coilovers, JoCCE på JRM, Magnus på Skyltia, bröderna Skogsby för däckmontering.
Sponsorer: Rockford Fosgate, XS-Power, Silent Coat, Pioneer, Street Performance, ROTA Sweden, Skyltia, JRM-Racing.








Skrivet av: Gustav Winberg 

Kommentarer

Inga kommentarer
Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Ange koden: 2tA75v (motverkar spam)
Logga in