- Effekttålighet 100W RMS / 300W MAX
- Impedans 4 ohm
- Känslighet 88
- Frekvensomfång 50 Hz - 25 000 Hz
Världens mest slimmade billjudshögtalare
Utrymme är en resurs vars värde går bortom allt. Oavsett om det gäller utrymme i denna värld eller något så nischat som utrymme i bildörrarna. I detta fall snackar vi om det sistnämnda.
Riktigt bra billjud är viktigt för många och det finns oerhört många typer av bilar att tillgå. Klassiska, amerikanska bilar, sportbilar och den konventionella familjebil. Det är utan tvivel svårt att hitta en högtalare på eftermarknaden som passar samtliga - tills nu.
I och med skapandet av Virtus Nano tillkännager Morel att utrymme är en premiumresurs, och att en slimmad design inte måste vara synonymt med avkall på kvalitet och prestanda.
Integra - Varken en koaxialhögtalare eller ett kitsystem
Först läser du kanske "integrera" när du ser denna rubrik, och det är inte helt fel. Integra är nämligen baserat på ordet integrera, för att diskanten i denna högtalare är placerad på ett mer integrerat vis. Denna högtalare är inte alls som den vanliga koaxialhögtalaren du finner i våra butiker. Den vanliga koaxialhögtalarens diskant sitter vanligtvis inte linjerad med midbasens kon, men det gör denna diskant. Spridningen av ljudet blir då jämnare och fasförändringar minimeras mellan midbas och diskant, vilket skapar en balanserad, riktigt bra ljudbild. Morel kallar denna teknologi för Z.P.I (Zero Point Integra).
Midbasen och diskanten har separata anslutningar som kopplas till medföljande delningsfilter. Alternativt kopplar man högtalaren direkt till ett slutsteg, för aktiv delning. Se mer om detta i produktbladet.
Nano Carbon Woofer - Ett monteringsdjup på 17mm
Under två år arbetade Morel med att fullända hantverket bakom Vitrus Nano. Ingenjörerna på Morel hade sedan skapat den mest slimmade högtalaren i billjudsvärlden, som 2018 vinner "CTA Design and Engineering Award" och EISA-pris för årets produkt. Midbasen till Virtus Nano Integra 602 Carbon ersätter papperskonen med en dämpad kon av kolfiber, som ger elementet en markant förbättring av prestanda och tillför ett mer tilltalande utseende.
För att bygga detta ultraslimmade högtalarelement har Morel bl.a. integrerat en stor 2.1 tums EVC™-talspole, gjord av Hexatech™-aluminium och ett magnetsystem av neodymium. Detta möjliggör en hög effekthantering och en linjär konrörelse för överlägsen ljudkvalitet. Den innovativa kolfiber-konen är konvex, vilket innebär att den är något annorlunda mot den klassiska högtalarkonen. Detta kallar Morel för en "Grand Dome"-kon, vilket bygger på en membran-teknologi som möjliggör styva, väldämpade och konvexa koner. I förlängningen innebär det utmärkt ljudspridning och en riktigt bra återgivning av det lägre mellanregistrets frekvenser.
Diskanten
En handbyggd 1.1 tums Acuflex™ silk dome-diskant är vad som står för den högfrekventa delen av frekvensomfånget och sluter cirkeln. Diskanten utlovar ett verklighetstroget ljud i fantastisk detalj.
MXR Crossover
Delningsfiltret till detta kitsystem kombinerar komponenter av hög kvalitet och funktioner som bäddar för grym prestanda och ljudkvalitet för alla Morels ljudsystem. Detta delningsfilter är designat för att säkerställa att samtliga högtalare i systemet arbetar sömlöst tillsammans, med minimal signalförlust och bevaring av ett naturligt och balanserat ljud.
Hexatech™ - En typ av talspole som är tillverkad i 100 % aluminium. Formad som en vaxkaka så har man lyckats reducera luftgapen i lindningarna och därmed ökad effektiviteten med upp till 20 %. Dess lätta vikt bidrar till dess extraordinärt snabba transientsvar.
Acuflex™ - Ett speciellt dämpmaterial, som beläggs på vissa av Morels softdomes och mellanregister. Denna kombination av material ger ett membran som i större och mer exakt grad motverkar uppkomsten av break-ups. Det du hör är en mer exakt och ren återgivning som Morel är så erkända för.
EVC™ (External Voice Coil) - En teknologi/design som möjliggör en högtalarkonstruktion Morel använder för att skapa högtalare med låg profil. Högtalare med denna struktur resulterar i talspolar som kan vara upp till tre gånger större än på den vanliga högtalaren. Användningen av EVC-teknologin gör att magnetsystemets fält (styrkan) fokuseras närmare talspolen, vilket eliminerar virvelströmmar. Detta skapar en riktigt effektiv motor och innebär kortfattat att man på ett mer effektivt sätt får all magnetisk energi till talspolen, och mindre separation mellan magnet och talspole. Det bidrar till lägre distorsion. Plötsligt har man skapat en högtalare som är mer effektiv och kraftfull, men väldigt kompakt och välljudande.